westerplatte południa
Podobnie jak na Westerplatte grupka polskich żołnierzy bohatersko odpierała hitlerowski atak w pierwszych dniach września 1939 roku. Było to możliwe dzięki ciężkim schronom bojowym, które wybudowano w tym samym roku! Z dziewięciu zaplanowanych schronów zdołano wybudować tylko pięć, noszących nazwy: Waligóra, Wąwóz, Włóczęga, Wędrowiec i Wyrwidąb. Były to żelbetonowe schrony uzbrojone w ciężkie karabiny maszynowe. Niestety z uwagi na brak czasu nie zdołano ich kompletnie wyposażyć. Jednak to właśnie dzięki tym schronom, polscy żołnierze do 3 września skutecznie bronili naszych granic i opóźnili przemarsz Dywizji Wermachtu. Miało to miejsce pomimo znaczącej przewagi hitlerowców (18 000), do liczby Polaków (1 500).
Fort Wyrwidąb nie brał czynnego udziału w działaniach wojennych. Zniszczenia zostały spowodowane przez Wojsko Polskie w latach 60., gdy testowano w nim materiały wybuchowe. Więcej informacji i zdjęć znajdziesz TUTAJ.
SPOT
Fort Wyrwidąb (550 m.n.p.m.) znajduje się na granicy trzech pobliskich miejscowości: Węgierskiej Górki, Cięciny i Żabnicy. To łagodnie nachylona kopuła z samotnym drzewem na szczycie, z której rozpościera się panorama na część Beskidu Żyw.
W sezonie letnim spotkać tam można stada pasących się owiec i rowerowych turystów. Natomiast w zimę, wiosnę i na jesień, miejsce to zamienia się w raj dla miłośników kiteboardingu! Najlepszym okresem do latania jest okres od września do marca.
To najbardziej odsłonięty punkt w okolicy z łatwym dojazdem i parkingiem bezpośrednio przy spocie. Częsty i dobry do latania wiatr wiąże się z ukształtowaniem terenu oraz lokalizacją w centralnej części górskiej kotliny, którą przecina dysza wiatrowa (pomiędzy Pilska, Rysianki i Baraniej Góry).
dojazd
Spot Wyrwidąb znajduje się 15km od Żywca i 30km od Bielska Białej, jadąc w stronę Zwardonia, zaledwie 1km od zjazdu z popularnej drogi ekspresowej S1.
https://maps.app.goo.gl/Mcuxy7LypRood7d39
Parking znajduje się na dole, przy drodze. Co ważne – zabrania się wjeżdżania samochodem pod bunkier lub w górne części spotu oraz korzystania z spotu w częściach gdzie pasą się owce!
W sezonie zimowym, szczególnie po dniu opadowym, zalecane są łańcuchy na koła w przypadku braku napędu 4×4. Szczególnie od strony Cięciny.
szkolenia
Prowadzę je wspólnie z Piotrkiem w każdy możliwy warun! Szczególnie zapraszam na zorganizowane eventy i testy sprzętu, które odpalamy cyklicznie na jesień i w zimę. Koniecznie sprawdź ofertę szkoleń LANDKITE & SNOWKITE i zwróć uwagę na nasze SOCIAL MEDIA bo właśnie tam wszystko ogłaszamy! Przed każdą zimą spotkasz się z kursami wprowadzającymi do snowkite, które organizujemy przy użyciu desek do mountainboardingu, wózków buggy i już niedługo „nart terenowych”.
Spot idealnie sprawdza na pierwsze zajęcia! Po opanowaniu sterowania pierwszy hals wykonasz pod górkę, co nauczy Cię generowania siły i szybszej pracy latawcem w oknie wiatrowym. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej wyczuwać ile siły własnej musisz włożyć w pracę skrzydła i jaki to będzie miało skutek, względem siły napędowej, czyli tego jak Cię pociągnie. Szybko nauczysz się i na desce i na trójkołowym wózku buggy, który według mnie jest najfajniejszy! Zdobyta wiedza poszerzy Twoją wiedzę i przedłuży sezon o cały rok.
A jeżeli chcesz nauczyć się kitesurfingu to lepiej nie mogłaś/mogłeś trafić! Landkite i buggy kite to najlepszy środek do celu! Nauka zajmie Tobie krócej jak 12-14 godzinny kurs kitesurfingu w Chałupach, za który zapłacisz szalenie dużo. Późniejsze wejście do wody to tylko douczenie się bodydrag’ów. Fakt potwierdzony na kilku osobach, które przeszły z ziemi na wodę bo wyjściu z naszej kuźni!
Serdecznie zapraszam i pozdrawiam! Gachu.